Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Kruidnoten voor Krachtpatsers

Wist je dat je met havermout prima kunt bakken? Havermout valt binnen de Schijf van Vijf onder de ontbijtgranen, en bevat net als volkorenbrood koolhydraten, eiwitten, vezels, B-vitaminen en mineralen. Bovendien is van havermout specifiek aangetoond dat het helpt het LDL-cholesterol-gehalte te verlagen. Sporters nemen graag havermout als ontbijt. Niet voor niets: Havermout is een prima energie-bron voor een duurloop of een krachttraining. De enige guilty pleasure in dit recept is de appelstroop. Maar dat is nou net ook weer een bron van ijzer...Kruidnoten dus voor krachtpatsers en uiteraard voor alle andere lekkerbekkies, bijna helemaal Schijf van Vijf! Ik at ze vandaag als snel ontbijt, samen met een sinaasappel en een glas karnemelk. 


Ingrediënten voor 80 kruidnoten

150 gram havermoutmeel, 25 gram amandelmeel, 60 gram vloeibare margarine/zonnebloemolie, 2 eetlepels appelstroop, 5 eetlepels melk, 5 dadels, 10 gram speculaaskruiden, 7 gram bakpoeder, 5 gram kaneel, evt. wat volkoren tarwemeel, snufje zout.

Bereiding

Snijd de dadels klein pureer ze met de melk en de margarine met de staafmixer. Maal de havermout fijn in een keukenmachine, blender of vijzel. Kneed alle ingrediënten tot een deegbal, voeg als het deeg te nat is wat volkorenmeel toe. Wees voorzichtig met het toevoegen van de kruiden. Je kunt het best even tussendoor aan het deeg proeven. 
Rol balletjes en druk ze wat plat. Bak de kruidnoten 15 minuten in de oven op 180 graden, of 8 minuten in de airfryer op 170 graden. Controleer af en toe de kleur zodat ze niet te donker worden. 

Tips

Ondanks de gezonde ingrediënten zijn deze kruidnoten verleidelijke energieke rakkers. (10 stuks zo'n 200 kcal) Bewaar ze dus uit het zicht in een gesloten blik, en blijf niet onbeperkt snaaien!
Met een stuk fruit en een glas melk/karnemelk kun je ze met Sinterklaas ook als volwaardig ontbijt serveren!