Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Brood-smeersels van kikkererwten

Wist jij dat vleeswaren niet meer behoren tot de Schijf van Vijf? En dat je eens per week een portie peulvruchten zou moeten eten?
Als je daar niet zo'n liefhebber van bent zou je eens aan de slag kunnen gaan met brood-smeersels van kikkererwten. Ik was in elk geval positief verrast! Kikkererwten zijn peulvruchten met een ietwat noot-achtige touch. Je kunt ze dus ook in zoete gerechten verwerken, dus kun je er alle kanten mee op en creatief helemaal los gaan!

Experimenteer er vooral op los met de volgende combinaties of beter nog: bedenk nieuwe smaken! 



Basis-hoeveelheden: 120gr kikkererwten, 1el pindakaas/noten/amandelen, voeg honing/agavesiroop naar smaak toe. Hoe minder zoet hoe beter, maar het moet natuurlijk wel lekker zijn! Voeg indien nodig lijnolie toe om het je staafmixer makkelijker te maken en natuurlijk voor de smeerbaarheid. 

Lekkere combinaties zijn: 

Kikkererwten-honing-lijnzaadolie-pindakaas-cacao: Smaakt naar snickers! Met hele kleine beetjes cacao toevoegen en proeven.
Kikkererwten-honing-gemalen amandelen-amandelolie/lijnolie: Smaakt, echt waar, naar MARSEPIJN!!!!
Kikkererwten-hazelnoten-honing-cacao-lijnolie: Je eigen gezonde choco-hazelnoot-pasta!

De hartige versie wordt Hummus genoemd. 
De basis bestaat meestal uit 120gr Kikkererwten, 1 el tahin, knoflook, olijfolie, citroensap, zeezout. Lekker met arabische kruidenmengsels, verse koriander, of zoals op de foto met gegrilde paprika.