Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Verlicht de feestdagen!


12 Tips voor een gezonde en relaxte kerst

Kerst is een feest van tradities. Gezellig samen zijn, lekker eten, snoepen, kaarslicht. Vanwege de verjaardag van mijn man op 24 december starten wij al een dag eerder met feesten. En als Bourgondisch keukenprinses ben ik in mijn hoofd natuurlijk al een tijdje bezig met hoe ik onze gasten tijdens deze feestdagen culinair verwen. Liefst zonder al te veel tijd in de supermarkt te moeten doorbrengen in de week voor kerst. Ik heb een vreselijke hekel aan de volle winkels, overbeladen winkelkarretjes en de overdaad alom. Maar het kan anders. Goed plannen en gewoon niet te gek doen is mijn motto. Intussen is onze tweede kerstdag met de buurtjes ook al haast traditie. Ontstaan uit het idee die dag gewoon samen gezellig en actief door te brengen en hetgeen over is van de feestdagen op te eten. Ons belangrijkste motto voor die dag is NO STRESS. Al jaren héél gezellig en relaxt! Ik wens je veel succes met onderstaande tips. Op deze manier is het me de afgelopen jaren niet alleen gelukt om met kerst op gewicht te blijven, vorig jaar was ik na kerst zelfs een kilootje kwijt!





Tip 1
Gezelligheid hoeft niet per definitie alleen te bestaan uit eten. Zowel op 2e kerstdag als op oudejaarsdag maken wij samen met onze gasten een flinke wandeling. Wij laten ons niet uit het veld slaan door de weersomstandigheden, daar kun je je immers op kleden. Lekker naar buiten in de frisse lucht, dan voel je je vanzelf een stuk lichter! Ben je gewend te sporten of wandelen? Blijf dan zoveel mogelijk in je ritme. Ik plan ook tijdens de feestdagen gewoon mijn hardlooprondje, en daar voel ik me prima bij. Lekker een half uurtje voor mezelf.

Tip 2
Eet langzaam, met aandacht en geniet. Voel wanneer je genoeg hebt gegeten en blijf niet dooreten. 

Tip 3
Ben jij de kok of keukenprinses? Lucky you, dan heb jij alles in de hand! Met kerst kiezen we vaak voor combinaties van hartig en vet of zoet en vet. Dat vinden we erg lekker en deze combinaties maken dat je er alleen maar meer van wilt eten. Croissants, taart, ijs, chocola...Zo krijgen we vaak te weinig vezels, teveel suiker en verzadigd vet binnen. Dat maakt dat we ons opgeblazen gaan voelen. Je kunt dit voorkomen door gezonde keuzes te maken. Bedenk recepten met fruit en groenten. Daar zitten vezels die maken dat jij langer verzadigd bent, je suikerspiegel niet op en neer gaat als een jojo. Je gasten zullen je dankbaar zijn!

Tip 4
Eet mager vlees met chutney ipv vette roomsauzen, maak aardappelpuree of Provençaalse aardappeltjes uit de oven of airfryer in plaats van kroketjes/friet/grattiné. Bereid een groot stuk mager vlees in de oven. Daar heb je verder geen omkijken naar!

Tip 5
Maak een toetje met fruit, zoals mijn Crumble met appel en blauwe bessen. Snel, gemakkelijk, puur en gezond. 

Tip 6
Maak als voorgerecht een heldere bouillon, een gerechtje van magere vleeswaren (fricandeau of rosbief) of vis op een bedje van sla.

Tip 7
Wat denk je van een romige groentesoep met de staafmixer? Ook heel lekker bij de brunch of na een stevige wandeling!
 
Tip 8
Zorg voor veel groenten. Maak je eigen rode kool. In rode kool uit pot of zak zit vaak maar 65 gram groenten en heel veel suiker. Het is wat werk, maar je kunt dit prima van te voren maken en invriezen.

Tip 9
Maak je eigen gebak van volkorenmeel. Bak kerstbrood van volkorenmeel met bijvoorbeeld noten en gedroogd fruit. Maak je ontbijt feestelijk met volkoren pannenkoeken of gewoon havermoutpap met een kleurrijke topping van vers fruit. Liever een hartige pannenkoek? Met groenten en geraspte kaas smaakt een pannenkoek ook heerlijk! Laat je kids hun eigen gezonde creatie maken van al die vrolijke kleuren!

Tip 10
Hartige hapjes bij de borrel? Denk ook eens aan wat plantaardige hapjes. Augurkjes, kerstomaatjes, stukje wortel met een yoghurt-dip en olijven zijn betere keuzes dan chips en gezouten noten. Vette vis op een volkoren toastje, 30+ kaas, ongezouten noten, gedroogd fruit zijn gezonde keuzes die ook prima smaken bij een wijntje.

Tip 11  
Maak de borden mooi op in de keuken, zet geen schalen op tafel. Zo voorkom je dat je blijft dooreten door steeds opnieuw op te scheppen. Voor de groenten maak je natuurlijk een uitzondering :).

Tip 12
Maak je niet te druk. De maand december telt 4 feestdagen: Sinterklaas, 1e en 2e kerstdag en n Nieuwjaarsdag.  Én 27 andere gewone dagen waarop je extra gezond kunt eten. Dus wens ik iedereen: 


Fijne feestdagen en ...GENIET!!!