Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Spruitjes!

Ze zijn er alweer een tijdje: Spruitjes! Toch krijg ik er pas zin in als het echt herfst is. Gekookt, in de stamppot, met spekjes ui en kastanjes, ovenschotel, in de quiche of in de pasta. Je kunt er alle kanten mee op. Op deze frisse dag had ik zin in een warme lunch met groenten, dus dacht ik laat ik die spruitjes eens wokken. Het was een smakelijke en snelle ontdekking. Oké, op het schoonmaken na dan...maar daarvan maak je toch gewoon een mindful momentje voor jezelf.








Ingrediënten voor 1 persoon
200gr spruitjes, een paar ringetjes rode peper, eetlepel ketjap, 50ml water, tl maizena, handje ongezouten cashewnoten, een beetje grof geraspte wortel, 1el seroendeng, paar blaadjes koriander, knoflook, 1 el olie

Bereiding:
Spruitjes schoonmaken en in vieren snijden. Spruitjes met knoflook en rode peper wokken in de olie. Ondertussen een papje roeren van ketjap, water en maizena. Het ketjap-sausje over de spruitjes schenken en opwarmen tot het gebonden is. Evt. nog even laten pruttelen tot de spuitjes zacht genoeg zijn. 
Garneren met geraspte wortel, cashewnoten, seroendeng en korianderblaadjes.  

Tips
Lekker met quinoa (50gr) of zilvervliesrijst.  1 deel rijst/quinoa met 2 delen water aan de kook brengen en op de uitgezette kookplaat laten staan voordat je begint met spruitjes schoonmaken en wokken. 
Ook lekker met geroosterde sesamzaadjes ipv seroendeng.
Pittig? Blussen met karnemelk!