Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Wortelmuffins

Deze zelfgemaakte muffins zijn lekker, superhandig om mee te nemen, stillen de honger en barsten van gezonde ingrediënten. Als je muffins zelf maakt kun je ervoor zorgen dat een muffin niet te zoet, vezelrijk en een lekker en gezond tussendoortje wordt. Het onderstaand recept bevat wortels. Maar je zou de wortels ook eens kunnen vervangen door geraspte appel of zelfs pompoen. Ik nodig je dus uit om er vrolijk op los te experimenteren.








Ingrediënten voor 6 muffins

100 gram fijn geraspte winterwortel, 30 ml zonnebloemolie, 12 dadels, 1 ei, 100 gram volkoren meel, 100 gram magere kwark, 2 tl bakpoeder, 1 afgestreken theelepel kaneelpoeder, 30 gram grof gehakte hazelnoten.

 

Bereiding

Meng de droge ingrediënten. Pureer de dadels met het ei, de zonnebloemolie en de kwark. Meng alle  ingrediënten met een lepel door elkaar. Vet de muffin-vormpjes in en vul ze met het beslag. Bak de muffins in 15-20 minuten op 150 graden in de airfryer of iets langer en bij een wat hogere temperatuur in de oven. Controleer met een cocktailprikker of de muffins gaar zijn. Als de prikker droog en schoon uit de muffin komt is zijn de muffins gaar.

Tip
Probeer ook eens andere smaakjes: Vervang de wortel door appel, zoete aardappel of pastinaak. De combi walnoten-appel-kardemom is ook erg lekker. Vervang de dadels door gedroogde abrikozen, en gebruik amandelen of rauwe cacao-nibs ipv hazelnoten. Je kunt ook de dadels ook eens vervangen door 40 gram stroop, alhoewel er dan wel veel minder vezels in zitten.