Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Groente-Challenge: Hoeveel soorten groenten eet jij al?

Ik adviseer mijn cliënten om minimaal 250 gram groenten per dag te eten. Zelf streef ik naar 400 gram per dag. Groenten leveren weinig calorieën, veel vezels en voedingsstoffen. Zoals je wellicht al weet ben ik een fan van variatie. Een tijd geleden las ik dat er wel 150 verschillende soorten groenten bestaan. Nooit bewust over nagedacht en het idee gehad om eens te onderzoeken hoeveel verschillende groenten ik doorgaans eet. En jij? Nu ben ik zelf behoorlijk afwisselend bezig. Nieuwsgierig ging ik op zoek naar een lijst. Ik vond er één op Wikipedia, en begon te tellen...
Ik kwam op 35 soorten groenten uit. Een handige manier om meer groenten te eten is groenten toe te voegen aan je lunch. Dat komt bij mij dan vaak neer op rauwkost. Veel van mijn cliënten komen, net als ik vroeger, aanvankelijk niet veel verder dan komkommer, tomaat en wortel. Tijd dus om eens wat nieuwe groenten te ontdekken of groenten die ik vroeger niet lekker vond te her-ontdekken. Ik had vroeger een hekel aan koolrabi, knolselderij, bleekselderij en radijs. Nu eet ik deze groenten regelmatig als rauwkost. Inmiddels heb ik er een spelletje van gemaakt om tijdens elk bezoek aan de markt of groente-afdeling op zoek te gaan naar nieuwe groente/rauwkost.

Niet alle groenten zijn overigens geschikt om rauw te eten. Sommige groenten bevatten gifstoffen die onschuldig gemaakt worden bij het koken. Daarnaast zijn sommige groenten rauw niet goed verteerbaar. Ook de opneembaarheid van vitamines in je lichaam is verschillend bij rauwe en gekookte groenten. Dus ook hier geldt: Variatie!

Doe je mee en ga je de groente-challenge aan? Ik ben benieuwd naar hoeveel verschillende groenten jij eet!