Slide background

Eet gezond & lekker

Slide background

Beweeg slim

Slide background

Adem rustig

Slide background

Ontspan

Slide background

Geniet!

Kwarktaart met aardbeien en Griekse yoghurt

Lekker fris en fruitig taartje uit de koelkast. Oké, met suiker, maar minder dan wanneer je gebruik maakt van een kant en klare mix. En met veel gezonde ingrediënten: Havermout, magere kwark, Griekse yoghurt en niet te vergeten: Vers fruit! Bovendien eet je met een stukje taart ook een portie zuivel. Ik maak altijd kleine taartjes in een springvorm van 20cm, wij zijn namelijk maar met zijn tweetjes. Dit heerlijke verwen-taartje is goed voor 6 porties. 








Ingrediënten

Voor de bodem: 6 Havermou-tbiscuits, 50gr margarine.
Voor de vulling: 300gr magere kwark, 200gr Griekse yoghurt, 100-150gr suiker, 350gr aardbeien, 5 blaadjes gelatine, scheutje citroensap. Wat fijngehakte nootjes of hennepzaadjes ter versiering.

Bereiden
Laat de margarine smelten en maal de havermout-biscuits fijn in de blender. Meng de fijngemalen biscuits met de gesmolten margarine. Druk het mengsel goed aan in de springvorm. Ik gebruik hiervoor eventueel de pureestamper. Zet de bodem tot gebruik weg in de koelkast.

Week de gelatineblaadjes 5 minuten in koud water. Breng de aardbeien met citroensap en suiker langzaam aan de kook. Als de aardbeien zacht zijn haal je de pan van het vuur, pureer je de aardbeien met de staafmixer tot een saus en los je de gelatine op in de aardbeiensaus. Laat de saus afkoelen tot lauwwarm en houd wat saus achter voor de versiering.

Verdeel het kwarkmengsel over de bodem in de springvorm. Schenk de achtergehouden aardbeien-saus in een spiraalvorm over het kwarkmengsel en teken er een mooi patroon in met een satéstokje.
Laat de taart opstijven in de koelkast. Dit duurt ongeveer twee uurtjes.
Bestrooi de taart voor het aansnijden met hennepzaadjes.

Tips
In plaats van de biscuits kun je ook 100gr granola of cruesli gebruiken.
Diepvriesfruit doet het ook heel goed.